Terug naar Nieuws

Een goede boekhouding, tip 2

Gepubliceerd op:

Maandelijkse update

Er zijn maar weinig ondernemers die iedere maand voor hun plezier de boeken induiken, maar toch is het raadzaam om regelmatig te kijken hoe de zaken ervoor staan. Het proces wordt uiteindelijk een stuk minder tijdrovend; bijhouden werkt ook een stuk gemakkelijker dan de administratie in één keer doen, omdat dingen in de loop der tijd ook in herrinnering vervagen en dus heel snel over het hoofd kunnen worden gezien. Bovendien ziet u meteen welke rekeningen nog moeten worden betaald en van wie u nog geld ontvangt. Zo voorkomt aanmaningen en kunt u eventueel tijdig herinneringen naar een klant sturen.

In iedere factuur die u als ondernemer verstuurt, dient u een (redelijke) uiterste betaaldatum te vermelden. De meeste facturen kennen een termijn van 14 of 30 dagen, maar tenzij u dit expliciet met uw klanten hebt afgesproken of in uw algemene voorwaarden hebt gecommuniceerd, zijn uw opdrachtgevers niet direct aan de door u vermelde termijn gehouden. U kunt er dus in principe geen rechten aan ontlenen.

Wel is het in het Nederlandse bedrijfsleven algemeen geaccepteerd dat een klant of opdrachtgever zijn facturen binnen één of twee maanden betaalt. Als u na deze termijn geen betaling heeft ontvangen, kunt u uw klant of opdrachtgever een eerste herinnering sturen. Hier hoeft u zich als (startend) ondernemer volstrekt niet bezwaard over te voelen; het is aan de orde van de dag.

In het volgende nieuwsitem zullen wij u hier wat meer over vertellen. 

Wilt u meer of eerder informatie? Neem dan nu contact met ons op!

 

Het is weer bijna aangiftetijd!

Het is weer bijna aangiftetijd!
Van 1 maart t/m 30 april 2018 moet de aangifte Inkomstenbelasting weer ingediend worden.